عرض تسلیت
عرض تسلیت به همه عاشوراییان
عرض تسلیت به همه عاشوراییان
اولا التماس دعا بخاطر لیالی قدر و قبولی طاعات عبادات عزیزان دوما عذر خواهی میکنم که این مطلبو
دیر گذاشتم واقعا فکر میکردم بقیه دوستان اشاره کرده باشنداما امروز که سر زدم دیدم فقط یک اشاره
کوتاه انهم ناقص بسیار متاثر شدم . من از آقای زاهدی دوست عزیزم تشکر میکنم که به این فکر بودند .
ولی باید یادآور شوم نود دومین سال استقلال ماست نه نود یکمین .
۲۸اسد نود دومین سالروز استقلال میهن بر همه افغانان مبارک.
افتخارات و ارزوهای بر باد رفته
روز استقلال و به دست آوردن آزادی برای مردم یک کشور از مهمترین روزهای زندگی شان به حساب می آید، روز استقلال روز ملی یک کشور است که در آن تمام شهروندان یک کشور با فداکاری، ایثار و حفظ وحدت و همبستگی ملی توانسته اند، دست استعمار و کشورهای سلطه جو را از کشورشان کوتاه سازند. از اینرو این روز به همه مردم تعلق دارد و آنها در این روز احساس غرور و سرفرازی می کنند.
مردم افغانستان نود دوسال پیش تحت رهبری شخصیت آزادیخواه و مردم دوست شاه امان الله خان موفق شدند استقلال کامل شان را به دست آوردند. مردم امیدوار بودند که با کسب استقلال و برخوردار شدن از حاکمیت ملی بتوانند به خودکفایی برسند و مسیر ترقی، پیشرفت و توسعه همه جانبه را نیز با موفقیت بپیمایند و اساس یک افغانستان نوین و به دور از تبعیض، استبداد و انحصار را پایه گذاری نمایند.
متاسفانه این آرزوهای دیرینه مردم به برگ و بار ننشست و امیدهای مردم در میان گرد و غبارهای عصبیت های دینی و قومی به فراموشی سپرده شد و بار دیگر امتیازخواهی ها، برتری جویی ها و انحصارطلبی ها به شکل و شمایل دیگر تبارز پیدا کرد و وحدت و یکپارچگی مردم افغانستان را از بین برد و احساس های فروملی را تقویت کرد. احساس هایی که بر محور هویت های کوچک و پراکنده شکل می گرفت و به صورت منفرد و جداگانه در گوشه و کنار کشور قد می کشید.
از زمان استقلال کشور تا امروز، افغانستان و مردم آن فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و از پیچیدگی ها و تنگناهای زیادی عبور کرده است. اما کمتر دوره ای را تجربه کرده است که در آن افغانستان به عنوان یک کشوری شناخته شده باشد که اقوام، مذاهب، ادیان و نژادهای مختلف را در خود جا داده است. در اغلب مقاطع تاریخی سرزمین افغانستان تنها در محدوده یک قوم، مذهب و یا نژاد تعریف شده و اقوام و مذاهب دیگر جزو شهروندان کشور به شمار نیامده است. این تفکر فرایند ملت سازی و شکل گیری یک هویت ملی را در کشور با چالش مواجه کرده و تفرق، نفاق و انشقاق را در عرصه ملی دامن زده است.
دور جدید از حکومتداری در افغانستان بار دیگر امیدواری های مردم را زنده کرد و تلاش های جمعی را در راستای مشارکت ملی، قانونمندی و عدالت اجتماعی سازماندهی نمود اگرچه این آرزوها نیز در سالهای اخیر در آتش ناامنی ها، بی عدالتی ها و سمت گرایی ها کمرنگ جلوه کرد؛ اما به هر حال جرقه های آن در کشور هنوز خاموش نگردیده و آخرین کوشش ها در راه حفظ استقلال واقعی کشور و آزادی و آبادانی آن به کار می رود.
به امید سر افرازی و پیشرفت سریع میهن عزیزمان در جهت کاهش دردها و الام این ملت رنج کشیده و
تشنه موفقیت.
به امید انروز
امسال چهار فیلم مستند از فیلم سازان افغانستان نیز به جشنواره فیلم های مستند شهر باز (اوپن سیتی) لندن که از پنجشنبه شانزدهم ماه جاری میلادی گشایش یافت، راه یافته است. در این جشنواره قرار است ۱۴۰ مستند از سراسر جهان به نمایش گذاشته شود. مسعود ضیایی، تمیم عبدالله، آیرخش فیضی و سلیمان امانزاد چهار فیلم ساز جوان هستند برای شرکت در این جشنواره به لندن آمده اند.
آیرخش فیضی دختری از مزارشریف در فیلم خود سعی کرده است دشواری های راننده بودن زنان جامعه اش را به نمایش بکشد. آزارهای خیابانی مردان و نیش نگاه های شان در این فیلم، اشاره ای به بخشی از چنین دشواری ها است. سلیمان امانزاد که ۱۷ سال بیشتر ندارد، در سال ۱۹۹۹ میلادی زمانی که طالبان بامیان را اشغال کردند و کشتار مردم بیگناه به راه افتاد، چهار ساله بود. اعضای خانواده او در مغارهای برای یک ماه خود را پنهان کردند تا کشته نشوند. سلیمان زنده ماند و بعد از شکست طالبان توانست درس بخواند و فیلم سازی را هم یاد بگیرد. او اخیراً ترجیح داد برای ساختن فیلمی به زادگاهش برگردد و زندگی یک کودک هم سن خود را موضوع فیلم خود قرار دهد. کودکی که در ۱۷ سالگی ناگزیر است به کشاورزی بپردازد.
مسعود ضیایی اهل هرات است، شهری که بیشترین خبرهای خودسوزی زنان افغان را از آنجا شنیده ایم. اما موضوع مستند او با کار دیگران متفاوت است، او به پیامدهای خود سوزی دو زنی پرداخته که از آتش خود افروخته در امان مانده اند اما حالا باید در آتش نگاه اطرافیان بسوزند. یکی از آنها در پانزده سالگی وادار شد با مرد ۲۵ ساله ای ازدواج کند، او از این اجبار ناراضی بود و تصمیم گرفت خود و زندگی خود را به آتش بسپارد.
چهارمین عضو این گروه فیلمسازان جوان افغان، تمیم عبدالله است که زندگی گروهی از کودکان خیابانی را موضوع فیلم خود قرار داده است. در این فیلم کودکانی را می بینیم که مجبور اند در میان زباله ها از صبح تا شب بگردند و مواد ساخته شده از پلاستیک را جمع آوری کنند و آن را بفروشند تا نانی به کف آرند. این کودکان چون سر و وضع مناسبی ندارند و ژولیده و چرکین اند، در همه جا انگشت رد به سینه می خورند.(بی بی سی)
قبل از همه من از اقای احمدی و دوست خوبم دوست
کمال تشکر را دارم .
انشا ا...سعی خواهم نمود .که به نکته های بیان شده توسط این دوستان توجه نمایم.
صندوق جمعیت ملل متحد: افزايش نفوس درافغانستان نگران کننده است
نمايندۀ صندوق جمعيت ملل متحد درافغانستان مى گويد که با در نظر داشت رشد اقتصادى افغانستان، افزايش نفوس در اين کشور نگران کننده است وبايد در اين راستا تدابير لازم اتخاد شود. هرى هوکمن نمايندۀ صندوق جمعيت ملل متحد در افغانستان که به مناسبت روز جهانى نفوس روز گذشته در نشست خبرى مشترک با معينان عرضه خدمات صحى وزارت صحت عامه و جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ در کابل صحبت مى کرد ، گفت که افزايش نفوس درسطح جهان به يک چالش مبدل شده ؛اما درکشورهاى روبه انکشاف افزايش نفوس سبب ايجاد مشکلات بيشترشده مى تواند .
به اساس معلومات منبع،تا اواخر سال روان ميلادى، نفوس جهان به هفت ميليارد تن و تا سال ٢٠٥٠ به ٩،٧ميليارد تن خواهد رسيد؛ زيرا همه ساله حدود ٧٨ ميليون تن به نفوس جهان افزوده مى شود. موصوف گفت که با افزايش نفوس دردنيا به خصوص درکشورهاى چون افغانستان بايد تصاميم قبل از وقت براى افزايش توليدات غذايى ، دسترسى مردم به خدمات صحى ، تعليم وتربيه وغيره روى دست گرفته شود .
نگرانى در مورد مشکلات ناشى از افزايش نفوس درحالى است که به اساس معلومات مسوولين حکومتىدر حال حاضر ، ٣١ درصد نفوس کشور از عدم مصوونیت غذایی رنج می برند و ٣٠ درصد نفوس دیگر کشور، زیر خط فقر به سر می برند
هوکمن ، بدون ارايه جزئيات بيشتر گفت که صندوق يادشده؛ براى جلوگيرى از مشکلات ناشى از افزايش نفوس ، طى چهارماه آينده يک کمپاين را درتمام کشورهاى عضو اين سازمان آغازمى کند .
وى مى گويد که تامين حقوق خانم ها ودختران جوان ،عرضه خدمات بارورى ،عرضه خدمات براى کهنسالان و رفع مشکلات شهرنشينان از بخش هاى کليدى اين کمپاين خواهد بود.
منبع گفت که بايد تمام کشورهاى عضو به خصوص افغانستان دراين قسمت توجه جدى داشته وبرنامه هاى عملى را روى دست گيرند. وى گفت که در حال حاضر، رقم دقيق نفوس درافغانستان وجود ندارد؛ اما نفوس افغانستان ٣١ ميليون تن تخمين مى شود. تيمورشاه اسحق زى معين امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ نيز درنشست يادشده گفت که افزايش نفوس براى حکومت افغانستان به يک چالش مبدل شده و نگران کننده مى باشد.
به گفتۀ وىدر صورتى که درقسمت تعليم وکاريابى براى جوانان توجه صورت نگيرد ؛ يک کتله زياد جوانان به مشکل بيکارى ، عدم دسترسى به تحصيلات عالى مواجه خواهند شد وبايد جهت رفع اين مشکل به سطح ملى کارشود . موصوف گفت که معينيت امورجوانان به همين منظور،سال گذشته کارتهيه پاليسى ملى جوانان را آغاز کرده به زودى تکميل خواهد شد . داکترنادره حيات برهانى معين عرضه خدمات صحى وزارت صحت عامه گفت که به اساس پيش بينى ملل متحد؛ نفوس افغانستان تاسال ٢٠٢٥ ميلادى به ٤٧ميليون تن وتاسال ٢٠٥٠ ميلادى به ٧٦ ميليون تن خواهد رسيد.
وى مى گويد که اين افزايش، سبب ايجاد مشکلات چون آلودگى محيط زيست ، مشکلات اقتصادى ،عدم دسترسى به تعليم وتربيه وغيره خواهد شد. نادره گفت که وزارت صحت عامه، برنامه هاى خدمات صحى براى زنان حامله وروش هاى تنظيم خانواده جهت ايجاد فاصله بين ولادت ها را افزايش خواهد داد . منبع خاطر نشان کرد که درحال حاضر ٢٤ درصد خانم ها در افغانستان ، از روش هاى تنظيم خانواده استفاده مى کنند.
به گفتۀ وى ،ايجاد فاصله بين ولادت ها درکاهش مرگ ومير مادران نيز نقش عمده دارد.
قرار معلومات وزارت صحت عامه در حال حاضر در افغانستان روزانه در هرنيم ساعت يک مادردرزمان ولادت جان خود را از دست ميدهد . موصوف در اشاره به اينکه برنامۀ روش هاى تنظيم خانواده به رضايت خانم و شوهر عملى مى گردد؛ افزود : اگر درزمينه رشد نفوس کارى راانجام ندهيم وهمين رقم ميزان بارورى که درحال حاضر ٦،٣درصد است ، تاسال ٢٠٥٠ ميلادى ادامه داشته باشد، نفوس کشور از مرز ٨٦ ميليون تن نيز بلند خواهد رفت .
اما اداره احصاييه مرکزى کشور تخمين هاى يادشده صحت عامه وملل متحد را نادرست مى داند.
عبدالرحمان غفورى رئيس احصاييه مرکزى به آژانس خبرى پژواک گفت: از نظرما تخمين يادشده نادرست است ، سالانه نيم ميليون نفر به نفوس افغانستان، افزوده مى شود . وى مى گويد که در حال حاضر به طورتخمينى نفوس افغانستان ٢٦.٥ميليون تن ميرسد که ازجمله ٧٥ درصد آنرا جوانان تشکيل ميدهد . به گفتۀ منبع ، درحال حاضر نفوس افغانستان ٢٦،٥ ميليون تن تخمين مى شود و تا سال ٢٠٢٥ ميلادى ،اين رقم به حدود ٣٤ ميليون تن خواهد رسيد.
اولين نفوس شماری در سال ١٣٥١هـ.ش و آخرين آن در ١٣٥٨صو رت گر فت. نفوس افغانستان به اساس سرشمارى سال ١٣٥٨ بيش از ١٣ ميليون تن اعلام شده بود.
غفورى مى گويد تا زمانى که صلح وامنيت درافغانستان تامين نگردد ؛ سرشمارى نفوس انجام شده نمى تواند.
خودشون احترام میذارن و برای خودشون ارزش قایلند.فکر میکنم که همه ما
بزرگ شدیم و شجاعت اینو داریم و میتونیم از حرفی که میزنیم دفاع
کنیم .انتقادمونم باید سازنده و بجا باشه مسلما ما به یک فضای دوستانه
وصمیمانه نیاز داریم . دوستانی که مطلب مینویسند ونظر میدن قطعا نماینده
کل بچه های مفید نیستند. پس چه خوب و اخلاقی هست که انتقادی که
میکنیم سازنده باشه و شجاعت اینو داشته باشیم که خودمون باشیم و با
اسم واقعیمون نظر بدیم.
اعیاد شعبانیه بخصوص میلاد با سعادت امام مهدی(ع) بر همه شیعیان ومسلمانان راستین مبارک.
رو لبهاتون بشینه و خستگی و بیخابیهای شب امتحان براتون خاطره بشه.
تعطیلات بهتون خوش بگذره.
میلاد با سعادت حضرت زهرا (س)
و همچنین روز مادر را به همه عزیزان ومادران جهان مخصوصا مادران هموطن مهاجرم
که اسوه استقامت تقوا و محبتند تبریک عرض میکنم .

مادر، تو رفیع ترین داستان حیات منی. تو به من درس زندگی آموختی. تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی های من ساختی. مادر، ستاره ها نمایی از نگاه توست و مهتاب پرتوی از عطوفتت، و سپیده حکایتی از صداقتت. قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان است و هزاران شعر در ستایش مدح تو اندک. مادر، اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزش بی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک، بپذیر. فروغ تو تا انتهای زمان جاوید و روزت تا پایان روزگار، مبارک باد.
مادرم
میشــــه اسـم پاکتو
رو دل خـــــدا نوشت
میشه با تو پر کشید
تــــوی راه سرنوشت
میشـــه با عطـر تنت
تا خــــود خـدا رسید
میشــه چشــم نازتو
رو تن گلهــــا کـشید